ALT STARTER MED SANG

KUNSTNERISKE PROCESSER FOR BØRN & UNGE

I fremtiden skal vi leve af vores børns kreative idéer. Alle børn er små kunstnere, åbne og nysgerrige og leger med idéer.
I et “ALT STARTER MED SANG” forløb sættes fokus på at inspirere og fænge børns egen kreativitet, så de får trænet metoderne bag.

Vi giver dem indblik i, hvordan man arbejder aktivt skabende, hvilket kan bruges i mange erhverv. Uanset om barnet drømmer om at blive ingeniør, lærer, forsker, byplanlægger, pædagog, gartner, dyrepasser, frisør, biolog, politibetjent eller iværksætter….
Barnets evner udfordres både individuelt og i gruppesammenhæng. I spil kommer nogle af de færdigheder, som samfundet i dag har brug for og som vi kunstnere arbejder med hver dag.
Med musikken som midlet oplever børn den kreative og kunstneriske proces på mange sjove og udfordrende måder, hvor de er med-skabende.

HUSKUNSTNERFORLØB VIA HUSKUNSTERORDNINGEN

 

Huskunstneren giver børnene kreative redskaber og kompetencer til at gå på opdagelse i deres idéer under en række temaer. Børnene oplever på tæt hold, hvad det vil sige at arbejde med en kunstnerisk skabende proces, og hvordan det er at arbejde sammen med kunstner.

Huskunstneren stiller sine egne kunstneriske arbejdsprocesser til skue for børnene via fortællinger, øvelser, sang, skralderytmer, leg og temaopgaver og byder børnene med ind i sin eventyrlige verden. Herved inddrages børnene til både at være medskabende og selvskabende.

Overordnet kommer forløbet til at omhandle processen fra nysgerrighed til lyst, inspiration, idé, improvisation, fortælling, sang, rytmeeksperimenter, groove, toneform, farver, musik – hvert sit udtryk og performancestil.  Fokus ligger på det kunstneriske aspekt og udtryk undervejs i processerne og ikke på det færdige resultat. Det er barnets eget værk og gruppens samarbejde der er i fokus, og det skal være en frigivende legeplads.

Vi håber også at lære børnene at tage medansvar for at dyrke og træne deres kompetencer og interesser indenfor kunstneriske og kreative fag ved at de på egen hånd igennem huskunstnerordningen oplever, hvordan man bliver bedre ved at fordybe sig i og øve sig på en færdighed igennem længere tid på minimum 6 måneder.

Et “ALT STARTER MED SANG” huskunstnerforløb indeholder forskellige temaer, der samtidig danner ramme og kontinuitet i de forskellige delforløb. Der skabes skaber en tryg læringsplatform med ro til at improvisere og eksperimentere på forskellige måder.

GUDRUN HOLCK har fungeret som Huskunstner under Statens Kunstråds Huskunstnerordning siden 2014 for mere end 470 børn på Christiansø Skole, Gasværksvejens Skole (København), Sydvestmors Friskole & Øster Jølby Friskole (Morsø), Solvangskolen (Farum), Furesø Kommune Center for Autisme, Vesterbro Ungdomsgård og Behandlingsskolerne Fyrtårnet og Karlsvognen.

ASMS – Dokumentarfilm (Huskunsterforløb & Skolekoncerter)

ASMS – øvelse: Drigenter improviser med sit klokkeorkester, Christiansø Skole

ALT STARTER MED SANG – SKOLEKONCERTER

En skolekoncert med sangerinderne Gudrun Holck & Randi Pontoppidan DUO er en unik oplevelse for publikum, hvor iværksætteri via musikalske historiefortællinger kommer i fokus. Akustisk musik møder elektronikken og world, klassisk, folk, jazz og soulvibes transformeres til noget nyt.

Det er kunstnerisk leg, der griber øjeblikket og skaber musikken live. Ingen koncerter er ens, fordi DUOen improviserer, leger med udtryksformer, mærkelige instrumenter, maskiner og elektroniske LOOPS – altsammen live og frit inspireret af alverdens vilde sangskatte sammen med børnene som medskabere.

KORTERE IVÆRKSÆTTER WORKSHOPS MED SKOLEKONCERT

Har I på jeres skole lyst til at arrangere en eller flere dage, der sætter fokus på iværksætteri i fremtiden?
Vi bruger musikken som midlet til at træne børn som kreative iværksættere…

Barnets evner udfordres både individuelt og i gruppesammenhæng. I spil kommer nogle af de færdigheder, som samfundet i dag har brug for og som vi kunstnere arbejder med hver dag:
Kreativ tænkning og fleksibilitet • Agile metoder og forandringsparathed • Samarbejdsevner og gruppedynamik • Selv at stå frem med en idé • Udholdenhed og levere til tiden • At give plads til andres idéer, bakke op om dem og enes om at finde en fælles retning.

Vi viser processen fra den gode, skæve, skøre, sjove idé, henover den videre opbygning, disciplinen med at øve sig til at blive bedre og blive ved frem til et færdig musikværk eller lydinstallation, der kan spilles og synges live til skolekoncerten. Vi kobler via fortællinger og dialog børnenes forståelse for, hvorfor samfundet har brug for det. Vi bruger musikken som midlet, hvor børnene er med-skabende og samtidig oplever kunst på nært hold.
Tænk hvis vi kunne forberede vores børn til at blive ved med at være skabende?
For booking: CONTACT

HUSKUNSTNERFORLØB VIA HUSKUNSTERORDNINGEN

 

Huskunstneren giver børnene kreative redskaber og kompetencer til at gå på opdagelse i deres idéer under en række temaer. Børnene oplever på tæt hold, hvad det vil sige at arbejde med en kunstnerisk skabende proces, og hvordan det er at arbejde sammen med kunstner.

Huskunstneren stiller sine egne kunstneriske arbejdsprocesser til skue for børnene via fortællinger, øvelser, sang, skralderytmer, leg og temaopgaver og byder børnene med ind i sin eventyrlige verden. Herved inddrages børnene til både at være medskabende og selvskabende.

Overordnet kommer forløbet til at omhandle processen fra nysgerrighed til lyst, inspiration, idé, improvisation, fortælling, sang, rytmeeksperimenter, groove, toneform, farver, musik – hvert sit udtryk og performancestil.
Fokus ligger på det kunstneriske aspekt og udtryk undervejs i processerne og ikke på det færdige resultat. Det er barnets eget værk og gruppens samarbejde der er i fokus, og det skal være en frigivende legeplads.

Vi håber også at lære børnene at tage medansvar for at dyrke og træne deres kompetencer og interesser indenfor kunstneriske og kreative fag ved at de på egen hånd igennem huskunstnerordningen oplever, hvordan man bliver bedre ved at fordybe sig i og øve sig på en færdighed igennem længere tid på minimum 6 måneder.

Et `ALT STARTER MED SANG´ huskunstnerforløb indeholder forskellige temaer, der samtidig danner ramme og kontinuitet i de forskellige delforløb. Der skabes skaber en tryg læringsplatform med ro til at improvisere og eksperimentere på forskellige måder.

GUDRUN HOLCK har fungeret som Huskunstner under Statens Kunstråds Huskunstnerordning siden 2014 for mere end 470 børn på Christiansø Skole, Gasværksvejens Skole (København), Sydvestmors Friskole & Øster Jølby Friskole (Morsø), Solvangskolen (Farum), Furesø Kommune Center for Autisme, Vesterbro Ungdomsgård og Behandlingsskolerne Fyrtårnet og Karlsvognen.

ASMS – Dokumentarfilm (Huskunsterforløb & Skolekoncerter)

ASMS – øvelse: Drigenter improviser med sit klokkeorkester, Christiansø Skole

ALT STARTER MED SANG – SKOLEKONCERTER

En skolekoncert med sangerinderne Gudrun Holck & Randi Pontoppidan DUO er en unik oplevelse for publikum, hvor iværksætteri via musikalske historiefortællinger kommer i fokus. Akustisk musik møder elektronikken og world, klassisk, folk, jazz og soulvibes transformeres til noget nyt.

Det er kunstnerisk leg, der griber øjeblikket og skaber musikken live. Ingen koncerter er ens, fordi DUOen improviserer, leger med udtryksformer, mærkelige instrumenter, maskiner og elektroniske LOOPS – altsammen live og frit inspireret af alverdens vilde sangskatte sammen med børnene som medskabere.

KORTERE IVÆRKSÆTTER WORKSHOPS MED SKOLEKONCERT

Har I på jeres skole lyst til at arrangere en eller flere dage, der sætter fokus på iværksætteri i fremtiden?
Vi bruger musikken som midlet til at træne børn som kreative iværksættere…

Barnets evner udfordres både individuelt og i gruppesammenhæng. I spil kommer nogle af de færdigheder, som samfundet i dag har brug for og som vi kunstnere arbejder med hver dag:
Kreativ tænkning og fleksibilitet • Agile metoder og forandringsparathed • Samarbejdsevner og gruppedynamik • Selv at stå frem med en idé • Udholdenhed og levere til tiden • At give plads til andres idéer, bakke op om dem og enes om at finde en fælles retning.

Vi viser processen fra den gode, skæve, skøre, sjove idé, henover den videre opbygning, disciplinen med at øve sig til at blive bedre og blive ved frem til et færdig musikværk eller lydinstallation, der kan spilles og synges live til skolekoncerten. Vi kobler via fortællinger og dialog børnenes forståelse for, hvorfor samfundet har brug for det. Vi bruger musikken som midlet, hvor børnene er med-skabende og samtidig oplever kunst på nært hold.
Tænk hvis vi kunne forberede vores børn til at blive ved med at være skabende?
For booking: CONTACT